image Ray's Audio Rack image


image

On this page, some pictures can be seen of the construction of a new audio-rack.
It's crafted from American Walnut wood, with damped shelfs and granite plateau's.

This rack is custom-made by Eilard Meier. Eilard Meier designs and builds furniture to customer specification
and is specialized in audio-video furniture. Click here to view his audio/video furniture page.

Click here to view a PDF-file of the design.


!!!! UNDER CONSTRUCTION !!!!


The design

This rack was designed to replace the existing piece of furniture. The dimensions of the new rack have largely been determined from the existing situation, with some small adaptions here and there. The old rack is outdated regarding it's looks, and is actually not sturdy enough to support the tube-amplifier. By adding an extra support, the rack was made usable, but it's not an ideal solution. The arrangement and layout of the existing rack work just fine, so that was copied to the new design for the most part.
image
Het meubel bestaat uit een opberg-gedeelte met een lade en kast aan de rechterkant, en een rack-gedeelte met vier legplanken aan de linkerkant. De voornaamste voorwaarden zijn dat het praktisch en functioneel moet zijn, zodat bekabeling en apparatuur ook nog eens gewisseld kunnen worden, en stevig genoeg om de zware buizenversterker te dragen.

Een open, vrijstaand rack op drie of vier poten is hiervoor het meest geschikt: de ruimte rondom zorgt ervoor dat de apparatuur makkelijk toegankelijk is, ook aan de achterzijde. Besloten wordt dit als uitgangspunt te nemen en het rack vier staanders te geven, met een open achterkant. In het midden van de leggers kan dan een uitsparing worden gemaakt om de kabels door te laten lopen. Het kast-gedeelte wordt er tegenaan geplaatst, net als in de oude situatie, zodat één dichte zijkant ontstaat.
Aangezien zich in het interieur al diverse notenhouten meubels bevinden, is de keus snel gemaakt om ook dit audiorack van noten te gaan maken. De staanders en randen worden van massief Amerikaans noten gemaakt. Voor de plateau's wordt dit wat lastig in verband met het werken van het hout, maar ook de prijs speelt een rol. Met het oog op het dempen van trillingen is het zelfs beter de plateau's uit meerdere lagen samen te stellen. Daarom wordt besloten deze samen te stellen uit gefineerd noten multiplex en MDF.

De afmeting van de staanders, de dikte van de plateau's en de breedte van de overige delen wordt zo goed mogelijk afgestemd op de rest van het meubilair, zodat het straks uiterlijk goed bij elkaar past. De totale breedte en diepte van het meubel worden bepaald in de praktijk. Uitgangspunt is dat de apparatuur er straks ruim in past. De afmetingen van de buizenversterker zijn hierbij leidend. Het nieuwe meubel wordt daarmee dan ook iets dieper en breder dan het bestaande meubel. De diepte van het ladeblok wordt gelijk getrokken met het rack-gedeelte waardoor meer opbergruimte ontstaat.

De plateau's lopen aan de voorzijde gelijk met de staanders, maar aan de zijkant springen ze tot de helft van de staanders in. Dit geeft een wat losser en ruimtelijker effect.  De buizenversterker wordt uiteraard bovenop geplaatst, alleen al vanwege de grote hoeveelheid warmte zou het niet handig zijn om deze lager te plaatsen. Het bovenste plateau is verzonken aangebracht ten opzichte van de bovenkant van het meubel. Zo lijkt de versterker meer 'in' het meubel te rusten in plaats van er op te staan.

image

Het vak onder de versterker is hoog genoeg gemaakt om in de toekomst een grote SACD speler in te kunnen plaatsen. Eventueel kunnen in dit vak ook twee apparaten bovenop elkaar worden gezet. Dit is erg handig bij luistertests. Op dit moment wordt de ruimte benut door een DAC. Bovenop het ladeblok is ruimte om eventueel een platenspeler te plaatsen. Het onderste plateau komt op een dusdanige hoogte van de grond dat eronder ruimte genoeg voor een netfilter en het wegwerken van de netsnoeren en overige bekabeling.

The gluing of a stand
image image
image image
image image

The six stands of the rack are each constructed out of four separate parts. These sections are glued together 'cold' in one turn by means of a two-piece gluing-mold. 'Cold' gluing in this case means that the sections are connected without any extra joints. No dowels or tongue and groove joints are used.

The two sections of the mold each are made out of two pieces of concrete form plywood that are about the same length as a stand. They are connected at right angles with screws. The thus formed L-shaped pieces do not touch each other when the assembly is pressed together with clamps. This way, the bond line will always be closed if enough pressure is applied.

This method works fast (all four sections can be glued in one turn) and on the top-side the four bond lines will always end up in a straight cross, without any shifting. But this only works well if the four sections have been planed to an exact square shape. After the stands have been glued, they are cut to the desired length with a cross-cut saw.

Construction of the plateau's

The four plateau's are each 30mm thick and are constructed from a piece of 18mm walnut veneered plywood and a piece of 12mm MDF. Just like the stands, they are glued cold, without any joints. Around the sides of the plateau's, a solid walnut edge of 3x3cm. is glued. At the back, a 5cm. gap is left open for cable management.

image image image image

The lamello-joint

In the construction of this rack, a number of times a so called biscuit-joint or lamello-joint has been used. A lamello is a flat, oval piece of geperst birch wood, and they are available in three sizes (0, 10 and 20). In each of the two sections that need to be connected, a half-oval shaped slot is routed that is 4mm wide. The depth of the slot is determined by which size lamello is used.

By applying white glue, the lamello swells up a bit, so that it fits extra tight in the routed slot. This is a good and quick way to make a joint if one is required, and it can be used in many cases. There's probably no furniture maker to be found that doesn't use lamello's these days. It's one of the most important innovations for this profession of the past few decades, together with the cordless drill and the Posidriv screw.

image image image image

Scraping...

Scraping of the wood takes place before sanding, and it is done to remove roughness like plane marks caused by the sweeps of the planer. Machineslag is het golfpatroon dat de schaafbeitels achterlaten bij het machinaal schaven. Hoe meer messen in de roterende as van de machine, hoe minder de machineslag. Inspringsel ontstaat bij machinaal schaven, wanneer het hout tegendraads wordt doorgevoerd.

Schrapen gebeurd met een schraapstaal. Dat is een stukje plaatijzer of plaatstaal van bijv. 15 x 5 cm. De diktekanten van de lange zijden worden eerst haaks gevijld met een fijne vijl. Soms wordt de rand met een zachte wetsteen ook nog verder aangescherpt. Volgens de officiële methode worden de scherpe zijkanten daarna omgezet met een aanzetstaal zodat een scherpe braam ontstaat. Omdat een schraapstaal toch vrij snel bot wordt, is dat hier achterwege gelaten. Het schraapstaal wordt met twee handen voortgeduwd en soms ook getrokken.

Op de vierde foto is te zien dat er kleine krulletjes worden geschraapt, het schraapstaal ligt op de schaar. Wat met een schraapstaal kan, kan vaak ook d.m.v. schuren worden bereikt. Maar met schrapen wordt het oppervlak gladder en in sommige gevallen werkt het toch sneller.

image image image image

De afwerking

Na het schrapen en schuren van de diverse onderdelen kunnen deze worden afgewerkt. Om de natuurlijke uitstraling van het notenhout zoveel mogelijk te behouden wordt het meubel niet gelakt maar in de olie gezet. Er wordt een speciale was-impregneerolie gebruikt. Dat dit niet geheel vrij is van gevaar bewijst de tweede foto: een paar zonnestralen op een in impregneermiddel gedrenkte spons is genoeg om (bijna) brand te veroorzaken en al het werk teniet te doen. Het vlampunt van het middel ligt op ongeveer 50°C!

De onderdelen worden los van elkaar vóór de uiteindelijke montage behandeld, zo is het hele oppervlak makkelijk bereikbaar en hoeven later geen lastige hoeken ingewreven te worden. Na het drogen kan het meubel worden gemonteerd. Op de derde foto is te zien hoe de vier plateau's in ��n keer met de vier staanders en het zijpaneel van de kast worden verenigd. Met lijmmallen en een flinke verzameling lijmtangen wordt het geheel gefixeerd. Het kast gedeelte volgt daarna, in de vierde foto.
image image image image

Het plaatsen

Na het afronden van de constructie rest nog het transporteren van het nieuwe meubel van de werkplaats naar de woonkamer. Omdat het meubel een open achterkant heeft, bestaat het risico dat de constructie uit zijn verband wordt getrokken als het meubel niet goed wordt opgetild. Met een gesloten achterpaneel zouden de linker staanders en de plateau's goed worden ondersteund, een andere oplossing is het aanbrengen van een diagonaal 'kruis' dat voor stevigheid zorgt. Omdat hiervan is afgezien dient het meubel met zorg te worden verplaatst. Door het in zijn geheel op een stevige plaat hout te plaatsen is ervoor gezorgd dat alle verbindingen intact blijven. Na montage van de lade en de kastdeur kan de apparatuur worden geplaatst.

image image image
image
image

Een woord van dank

Het zelf kunnen samenstellen van een meubel zoals dit, dat vervolgens door een vakman op bijzonder kundige wijze geconstrueerd wordt tot zo'n fraai stuk werk is denk ik uniek te noemen. Van het begin van het ontwerp tot de uiteindelijke afwerking zijn alle (on)mogelijkheden bespreekbaar geweest. Waar nodig zijn mijn hersenspinsels bijgestuurd om het tot een uitvoerbaar geheel te maken. Het resultaat is een prachtig meubel dat geheel voldoet aan mijn wensen.

Ik kan een ieder die een eigen ontwerp wil verwezenlijken of op zoek is naar een op maat gemaakte oplossing voor het plaatsen een audio/video set dan ook van harte aanraden eens met Eilard Meier contact op te nemen.

image